Alior Bank [CPS] PL

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w starszym wieku została opracowana przez Instytut Żywności i Żywienia. Zasady Piramidy systematyzują wiedzę na temat zbilansowanego żywienia. Tuż po aktywności fizycznej, a także obecności wody, podstawę jej stanowią warzywa i owoce w różnych formach.

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w wieku starszym jest zbiorem prostych zasad, które pomogą usystematyzować wiedzę żywieniową, a także wskażą praktyczne porady, które uwzględniają specyficzne potrzeby seniorów. Tuż po aktywności fizycznej, która często jest zaniedbywana przez osoby starsze, u podstaw Piramidy znalazły się owoce i warzywa, które częściowo można zastąpić sokami. W przypadku osób starszych można spożyć nawet do dwóch szklanek soku dziennie – informuje IŻiŻ.

Dlaczego sok?

Soki w różnych opakowaniach także te z kartonu, podobnie jak owoce i warzywa, z których się je robi, stanowią cenne źródło witamin, mikro- i makroelementów, a także substancji wspomagających działanie antyoksydacyjne, między innymi dlatego mogą stanowić wartościowy element codziennej diety, także diety seniora.

Sok jako wygodna forma warzyw lub owoców

Często zachodzące zmiany w organizmie, czy też schorzenia, które dotykają osoby w starszym wieku, np.: braki w uzębieniu czy trudności w przyrządzaniu posiłków, to czynniki które mogą powodować, że ilość spożywanych warzyw lub owoców, będzie mocno ograniczona, a to właśnie te produkty powinny stanowić podstawę zbilansowanej diety. Dlatego soki, stanowią dobrą alternatywę, gdyż ze względu na swoją konsystencję są gotowe do spożycia, a jednocześnie uzupełniają skład diety dostarczając niezbędnych witamin i minerałów na podobnym poziomie, co owoce czy warzywa. Na przykład pasteryzowany sok pomidorowy, jest źródłem likopenu, który chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Warto także wspomnieć, że zawarty likopen w sokach pasteryzowanych jest łatwiej przyswajalny niż w świeżych pomidorach – wyjaśnia dr hab. Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Soki jako element nawodnienia

Zdarza się, że osoby w starszym wieku odczuwają mniejsze pragnienie, dlatego bardzo ważnym jest dbanie o częste spożywanie przez te osoby płynów. W tym przypadku soki również mogą stanowić formę uzupełnienia ich niedoboru – łączenie soków z wodą, może pomagać w zwiększeniu ilości wypijanych płynów a tym samym zmniejszać ryzyko wystąpienia odwodnienia – wyjaśnia dr Włodarek.

Sok nie tylko dla seniora

Soki mogą stanowić wartościowy element diety, nie tylko seniorów, ale także dzieci i osób dorosłych. Mogą dostarczać witamin, minerałów i bioaktywnych składników diety, które wpływają na ogólny stan zdrowia i mogą odgrywać ważną rolę w rekomendowanym spożyciu warzyw i owoców. Między innymi dlatego szklanka soku (ok. 200 ml), również tego pasteryzowanego z kartonu, może z powodzeniem zastąpić dzienną porcję warzyw lub owoców.

Warto wspomnieć, że spożywanie przez dzieci 100-proc. soku owocowego wiąże się ze zwiększonym spożyciem składników odżywczych, takich jak witamina C, kwas foliowy czy potas. Warto podkreślić, że istotną rolę w żywieniu dziecka, jego prawidłowym funkcjonowaniu i rozwoju, odgrywa witamina C. Jest ona szczególnie ważna dla dzieci, które często chorują. Witamina C, skraca bowiem czas trwania infekcji, a dodatkowo zwiększa przyswajanie żelaza z produktów, co jest ważnym elementem rekonwalescencji. Należy pamiętać, że w odpowiedzi na infekcję bakteryjną bądź wirusową uruchamiany jest jeden z podstawowych mechanizmów obronnych, polegający w skrócie na zmniejszeniu jonów żelaza w płynach biologicznych. Dzięki temu ograniczona zostaje dostępność jonów żelaza do rozwoju chorobotwórczych organizmów. Szklanka soku pomarańczowego, także tego pasteryzowanego (ok. 150 ml) zapewni dziecku około 90% dziennego zapotrzebowania na witaminę C – mówi dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum.

Red.

Czytaj:

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży

Print Friendly, PDF & Email

1 KOMENTARZ

  1. Sama jestem seniorką , niestety nie wszystko z piramidy mój organizm przyswaja. Najlepiej czuję się po obiadkach gotowanych na parze. Witaminy i minerały uzupełniam gęstymi sokami warzywno owocowymi. Dzieciaki w prezencie kupili mi blender milano , więc nie mam problemu z takimi sokami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA