Alior Bank [CPS] PL

Whisky to produkt sezonowy, którego największa sprzedaż przypada na okres Świąt Bożego Narodzenia. Coraz więcej osób sięga jednak po nią również w lecie. Podobnie jak w przypadku kategorii rumów, trunek pochodzący ze Szkocji często staje się składnikiem drinków.

Boże Narodzenie to okres szczytów sprzedażowych dla wielu producentów whisky. Konsumenci poszukują wówczas produktów premium, wpisujących się w definicję wyjątkowości klimatu świątecznego. Whisky, podobnie jak wino, komponuje się z odpowiednimi potrawami i przekąskami. Kompot z suszonych owoców, piernik, cynamon czy goździki odnajdziemy w wielu butelkach whisky, które swój okres leżakowania spędziły w beczkach napełnionych uprzednio hiszpańską sherry.

Preferencje smakowe mocno zmieniają się wraz z nadejściem ciepłych dni. Wtedy uwaga miłośników alkoholi kieruje się głównie w stronę białego wina, będącego najbardziej sezonową kategorią spośród wszystkich mocniejszych trunków. Zwłaszcza prosecco może być stosowane jako składnik orzeźwiających koktajli lub schłodzonego aperitif.

Whisky z lodem

W ostatnim czasie whisky, z uwagi na swój przekrój smakowo-aromatyczny, coraz częściej wykorzystywana jest do przyrządzania drinków mających gasić pragnienie. Szczególnie dobrze sprawdza się w połączeniu z kruszonym lodem, który – poza większym orzeźwieniem – pozwala złamać i zmiękczyć smak wytrawnych lub torfowych odmian tego trunku. Przykładem takiej symbiozy jest jeden z najstarszych znanych drinków na świecie, bazujący na Bourbonie – Mint Julep. W gronie najbardziej pożądanych drinków z użyciem whisky znalazły się także Sweet Strawberry Whisky czy Whisky Sour, do którego przygotowania – poza alkoholem – potrzebny jest tylko sok z cytryny oraz syrop cukrowy.

Za wzrostem zainteresowania stoją koncerny. W ostatnich latach dolna granica przedziału wiekowego miłośników whisky mocno się obniżyła. Dziś po „szkocką” sięgają osoby w wieku 25-35, co wynika między innymi z coraz większej dostępności tej kategorii alkoholu, również cenowej. Duże firmy i destylarnie dostrzegają to zjawisko i reagują na potrzeby rynku, promując koktajle z domieszką „uisge beatha” – przekonuje Jarosław Buss, właściciel firmy Tudor House i organizator corocznego festiwalu Whisky Live Warsaw.

Od dłuższego czasu na rynku pojawiają się również warianty smakowe whisky, których sprzedaż nie przyjęła się jednak wszędzie. Warto zwrócić uwagę, że smakowe warianty mają szczyt sprzedaży nie tylko w okresie świąteczno-noworocznym, co jest charakterystyczne dla całej kategorii, ale właśnie w lecie.

Rumy na lato

Rumy to kategoria alkoholi rosnąca w ostatnich latach w szybkim tempie. Największy udział w tym segmencie notuje rum jasny, niemniej – jeśli weźmiemy uwagę dynamikę wzrostu – ustępuje on pierwszeństwa wersji ciemnej.

Z uwagi na to, że rum jest składnikiem wielu drinków, jego sprzedaż w okresie letnim utrzymuje się na wysokim poziomie, choć nadal znacząco ustępuje ona whisky pod względem wolumenów. Mimo rosnącej popularności, rum to wciąż produkt niszowy, traktowany przez wielu w kategoriach egzotycznego trunku – wyjaśnia Jarosław Buss.

Z tego powodu najczęściej smakujemy go w drinkach, rzadziej w czystej postaci. Najpopularniejszym drinkiem z użyciem tego alkoholu jest legendarne Mojito. Swoich wiernych fanów mają również: Cuba Libre, Pina Colada czy robiony na bazie jasnej wersji rumu Daiquiri.

Czy rum skazany jest wyłącznie na obecność w drinkach lub koktajlach? Według ekspertów, niebawem ta kategoria alkoholi ma szansę stać się czymś więcej niż trunkiem mieszanym z colą, czy składnikiem drinka, zwłaszcza gatunki rumu starzonego w różnego rodzaju beczkach lub pochodzącego z różnych wysp.

Red.

Czytaj:

Jakie alkohole najchętniej piją Polacy?

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA