PKN Orlen sprzedał w 2018 r. 48 mln hot dogów. Na stacjach paliw Shell statystyczny klient wypija średnio 78 kubków kawy rocznie. Koncerny paliwowe niemal jedną trzecią przychodów uzyskują dzięki pozostałym usługom, w których coraz większe znaczenie ma gastronomia.
PKN Orlen wykazuje 30-proc. dynamikę sprzedaży pozapaliwowej, w której połowę stanowi gastronomia. Największe wzrosty koncern odnotowuje w takich kategoriach, jak słodkie przekąski, zimne i gorące napoje.
Shell także osiąga dwucyfrowy wzrost w kategorii produktów i usług pozapaliwowych. Najszybciej rosnącym segmentem jest kawa. Z całego regionu CEE Polska i Węgy mają najszybsze wzrosty w jej sprzedaży. Rocznie w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej Shell sprzedaje 25 mln kubków kawy. Gastronomia ma obecnie największy udział w sprzedaży pozapaliwowej.
BP rozbudował w 2018 r. powierzchnie handlowe na stacjach i sprzedaje warzywa, owoce, wypiekane na miejscu pieczywo, sery, szynki, odnotowując w tych segmentach największą dynamikę sprzedaży.
Również Grupa Lotos największą dynamikę ma w segmencie pozapaliwowym, głównie w kategorii produktów gastronomicznych – ciastek, deserów i kanapek, napojów izotonicznych, słonych przekąsek.
Jednocześnie na stacjach benzynowych w Polsce rośnie sprzedaż alkoholu. W PKN Orlen udział alkoholi wysokoprocentowych jest jednak marginalny i wynosi poniżej 5 proc. W przypadku BP i Grupy Lotos ze swoją dynamiką sprzedaży alkohole plasują się dopiero w drugiej dziesiątce, zaś w Shell utrzymują się od kilku lat na stałym poziomie, nie stanowiąc znaczącej kategorii produktowej.
Red. (źródło: businessinsider.com.pl)