Częściej piją kawę z automatów i sklepów spożywczych, a do kawiarni idą spotkać się ze znajomymi, niekoniecznie na kawę. Lubią desery, napoje na bazie mleka oraz, inne niż kawa, napoje gorące. Mimo, że ich ulubioną kawą jest latte to niemal równie często wybierają cappuccino. Chętnie piją też kawę mrożoną. Wnioski pochodzą z badania Café Monitor 2018, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.
Obecni nastolatkowie i dwudziestoparolatkowie, podobnie jak inne grupy wiekowe, najczęściej kawę piją w domu lub u znajomych. Jednak gdy już wybierają miejsce na kawę na mieście, pojawiają się różnice między pokoleniami. Osoby z najmłodszej grupy wiekowej częściej niż starsze pokolenia wybierają kawę z automatu, ze sklepu spożywczego oraz z baru typu fast food, gdzie kawa często jest tańsza niż w kawiarniach. Z kolei dwudziestoparolatkowie najczęściej z wszystkich grup wiekowych chodzą do kawiarni sieciowych. Ponadto, częściej spożywają kawę w kawiarnio-lodziarniach i restauracjach. Oni również częściej niż starsze pokolenia korzystają z oferty kawowej sklepów spożywczych.
Najmłodsze osoby zdecydowanie częściej niż ich starsi koledzy odwiedzają kawiarnie po to, by spotkać się ze znajomymi (38 proc. respondentów w wieku 15-19 versus 24 proc. dla wieku ogółu osób 15-55 lat). Z kolei zupełnie nie szukają w kawiarni relaksu – tylko 8 proc. najmłodszych i 12 proc. dwudziestoparolatków chce się w kawiarni sieciowej zrelaksować, podczas gdy odsetek dla wszystkich grup wiekowych ogółem wynosi 18 proc. Najmłodsi nie chodzą też na kawę w trakcie zakupów.
W najmłodszej grupie wiekowej niemal dwukrotnie wyższy jest odsetek osób korzystających z oferty poza kawowej kawiarni: z deserów, napojów na bazie mleka, soków czy innych napojów gorących. Również w młodszych grupach wiekowych dużo popularniejsza jest kawa mrożona. Trzykrotnie częściej wybierają ją nastolatkowie niż trzydziestoparolatkowie. Również kawa typu flat white jest dwukrotnie częściej wybierana przez najmłodsze grupy wiekowe niż te po 30-tce.
Częstotliwość odwiedzania kawiarni sieciowych wśród najmłodszych grup wiekowych jest podobna jak w przypadku pozostałych grup: 74 proc. najmłodszych klientów kawiarni sieciowych odwiedza je przynajmniej kilka razy w miesiącu.
– Nasze badanie pokazuje różnice w oczekiwaniach względem kawiarni sieciowych ze strony różnych pokoleń klientów. Młodzi konsumenci mają w pewnej części inne oczekiwania niż osoby starsze. Wyraźnie widać, że dla tych pierwszych ważna jest szeroka oferta poza kawowa oraz dużo miejsca do siedzenia, gdyż przychodzą do kawiarni głównie po to, by spotkać się ze swoimi znajomymi. Z kolei wśród osób powyżej trzydziestego roku życia istotna jest możliwość relaksu w kawiarni. Dlatego ważne jest, by w kawiarni znajdowały się zarówno duże stoły dla grup, jak i niewielkie, w bardziej spokojnych miejscach dla osób szukających wytchnienia. Informacja o oczekiwaniach co do oferty kawiarni też jest cenną wskazówką dla planowania komunikacji marketingowej – ofertę deserów, shake?ów czy kaw mrożonych lepiej komunikować do młodszej grupy konsumentów, gdyż właśnie ona najczęściej z tej oferty korzysta – komentuje Dominika Czubatka, badaczka z ARC Rynek i Opinia.
Red. (źródło: ARC Rynek i Opinia)