Koronawirus. Wytyczne dla placówek handlowych i usługowych

Ministerstwo Rozwoju przygotowało nowe zalecenia, w sytuacji związanej z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.

Zalecenia dotyczą placówek handlowych i usługowych. W szczególności sklepów spożywczych, drogerii, placówek pocztowych, piekarni i pralni.

Klienci muszą przygotować się na wiele nowych zasad przy robieniu zakupów. Przede wszystkim powinni liczyć się z prośbą dokonania płatności przy użyciu karty, zamiast zapłaty gotówką.

Sklepy zobowiązane zostały stosowania szeregu specjalnych procedur w celu ograniczenia ryzyka rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Także upominania nieostrożnych klientów.

W obiektach handlowych i usługowych zaleca się:

  1. Zwracać klientom uwagę na konieczność zachowania bezpiecznej odległości w kolejkach i przy kasie (przynajmniej 1-1,5 m).
  2. Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientowi, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku ani na produkty spożywcze.
  3. Promować dokonywanie płatności bezgotówkowych.
  4. Promować regularne i dokładne mycie rąk przez pracowników obiektów wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%), w szczególności przed:
  • rozpoczęciem pracy;
  • kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, ugotowana, upieczona, usmażona.

Dezynfekcję zaleca się także po:

  • obróbce lub kontakcie z żywnością surową, nieprzetworzoną;
  • zajmowaniu się odpadami/śmieciami;
  • zakończeniu procedur czyszczenia/dezynfekcji;
  • skorzystaniu z toalety;
  • kaszlu, kichaniu, wydmuchaniu nosa;
  • jedzeniu, piciu, lub paleniu;
  • kontakcie z pieniędzmi;
  1. Ograniczać, w miarę możliwości, ekspozycję w punktach handlowych żywności nieopakowanej, przeznaczonej do bezpośredniego spożycia szczególnie pieczywa, ciast. Tam, gdzie żywność nieopakowaną pakuje konsument, zwracać mu uwagę na właściwą higienę.
  2. Ograniczać możliwość przebierania i dotykania produktów, które przeznacza się do spożycia bez mycia i obróbki termicznej (np. pieczywo, bułki, wyroby cukiernicze).
  3. Promować wykorzystywanie do pakowania rękawic foliowych oraz torebek.
  4. Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.
  5. Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
  6. Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby podczas wizyt w placówkach handlowych NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  7. Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką. Trzeba jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%).
  8. Zapewnić, aby pomieszczenia handlowe były czyste i higieniczne:
  • powierzchnie dotykowe, jak: kasy samoobsługowe, blaty, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wózki i koszyki muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
  • wszystkie obszary często używane, jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.

Nie zaleca się

Nie zaleca się noszenia maseczek ochronnych przez osoby zdrowe. W związku z tym, powinny nosić je osoby chore, osoby opiekujące się chorymi oraz personel medyczny pracujący z pacjentami podejrzewanymi o zakażenie koronawirusem.

Red. (źródło: gov.pl/web/rozwoj)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Bądź w kontakcie

Van Delivery, Pallet, Truck Delivery (FTL/LTL), Bulk Items'

Najnowsze

Więcej na ten temat