Wódki czyste i smakowe to jedna z najważniejszych kategorii w asortymencie sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 mkw. Pojawiają się one na niemal co dziesiątym paragonie i odpowiadają za prawie 9% wartości sprzedaży.
Wódki czyste i smakowe kupują zwolennicy mocnych alkoholi. Znaczenie wódek smakowych w sprzedaży całej kategorii jest jednak wciąż znacznie mniejsze niż wódek czystych (odpowiadają za niespełna 30% wolumenu). Ale ich sprzedaż rośnie bardzo dynamicznie – w pierwszej połowie 2019 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na warianty smakowe o 16% więcej niż w poprzednim roku, podczas gdy wartość sprzedaży wódek czystych zwiększyła się o 7%.
Nowe marki i smaki
Oferta wódek w sklepach małoformatowych stale się poszerza ze względu na dużą aktywność producentów. Wciąż wprowadzają oni nowe marki i zaskakują klientów nowymi smakami. Nie boją się tez śmielszych eksperymentów, jak wódki gazowane (Lubelska Soda) czy trunki z certyfikatem bio (jak Biały Bocian czy Wokulski). W pierwszej połowie 2019 r. klienci sklepów małoformatowych mogli wybierać średnio spośród 50 wariantów wódek smakowych (to o 4 warianty więcej niż rok wcześniej) i 35 rodzajów wódek smakowych (o 1 więcej niż rok wcześniej).
Producenci wciąż wprowadzają na rynek kolejne marki i warianty smakowe. Klienci sklepów małoformatowych od lat najchętniej sięgają jednak po swoje sprawdzone produkty. Wśród wódek czystych niezmiennie największą popularnością cieszą się trzy główne marki: Żubrówka Biała (CEDC), Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe (Stock) oraz Krupnik Czysty (MBWS). Odpowiadają one łącznie za ponad 50% wartości i wolumenu sprzedaży wódek czystych.
Wśród wódek kolorowych coraz więcej udziałów ma marka Soplica z oferty CEDC. Silnymi konkurentami pozostają też produkty marek Żołądkowa Gorzka i Lubelska (Stock). Smakiem, który cieszy się największym uznaniem, niezmiennie jest cytrynowy. Taki smak ma co piąta wódka smakowa kupowana w sklepie małoformatowym.
Miłośnicy alkoholi mocnych przyzwyczaili się już do niższej zawartości alkoholu w wariantach smakowych. Zwykle jest to 30-32%, przez co większość tego typu trunków nie może nazywać się wódkami. Ale coraz częściej do ustawowej granicy 37,5% zbliżają się wódki czyste. Choć na razie jest to zauważalne głównie w najniższym segmencie cenowym. Zarówno w trunkach smakowych, jak i w wódkach czystych z segmentu ekonomicznego największe znaczenie mają pojemności do 200 ml. Odpowiadają one za ponad 70% wolumenu sprzedaży tego rodzaju wódek.
Małe opakowania, niskie ceny
Jak pokazują dane CMR, zwyczaje zakupowe związane z takimi wódkami w małych opakowaniach o niskiej cenie jednostkowej są zupełnie inne niż w przypadku pozostałych wódek. Duża część (średnio trzech na dziesięciu) klientów sięga po wódki w małych opakowaniach. Kupuje 100 i 200 ml i nic więcej. Sprzedaż takich produktów rozkłada się równomiernie między wszystkie dni tygodnia. Klienci chętnie sięgają po nie już od samego rana (co dziesiąta butelka wódki o pojemności 100 i 200 ml była sprzedawana między godziną 6.00 a 9.00).
Zupełnie inaczej rozkłada się sprzedaż wódek większych butelkach. Ich konsumpcja zazwyczaj wiąże się z jakąś okazją lub spotkaniem towarzyskim. Dla sprzedaży wódek w opakowaniach 500 ml i 700 ml znacznie lepsza jest końcówka tygodnia (w ponad 50% opakowań takich wódek było kupowanych piątki, soboty i niedziele) i godziny wieczorne (szczyt sprzedaży przypada na 18.00-20.00). Klienci sięgający po wódkę w dużych opakowaniach wkładają do koszyka więcej produktów. Głównie takich, które wpisują się w klimat imprezowy, jak piwo, napoje, chipsy czy ciastka.
Red. (źródło: CMR)