Firma badawcza Nielsen zidentyfikowała 6 etapów charakteryzujących zachowania konsumentów, w zależności od stadium rozwoju pandemii. Wraz z pojawieniem się pierwszych przypadków zachorowań zaczynamy bardziej interesować się zdrowiem. Pandemia koronawirusa powoduje, że kupujemy na zapas produkty sanitarne, a także artykuły spożywcze.
Drugi etap obserwujemy obecnie w Polsce. W momencie, gdy liczba zachorowań rośnie, a instytucje państwowe uruchamiają działania kryzysowe na szczeblu krajowym, konsumenci przygotowują się do kwarantanny. Zmieniają się zachowania konsumentów. Pandemia koronawirusa przyczynia się do tego, że rezygnujemy z przemieszczania się i częściej wybieramy zakupy online.
Kupujemy takie produkty, jak: papier toaletowy, makaron, artykuły medyczne. Jak prognozuje Nielsen, w nadchodzącym miesiącu nastąpi spadek ich sprzedaży, ponieważ będą one stopniowo konsumowane. Natomiast sprzedaż takich kategorii, jak: świeża żywność, produkty chłodnicze, dania gotowe, napoje może wzrosnąć ze względu na ich większą konsumpcję związaną z pobytem w domu oraz konieczność rezygnacji z jedzenia na mieście.
6 etapów zachowań konsumentów w zależności od stadium rozwoju pandemii:
- Proaktywne zainteresowanie zdrowiem: pierwsze przypadki potwierdzonych zachorowań. Większe zainteresowanie produktami mającymi wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie.
- Reaktywne zakupy produktów sanitarnych: pierwsze przypadki lokalnych zarażeń oraz zgon pacjentów. Zakup produktów sanitarnych takich jak żele antybakteryjne oraz maseczki.
- Zakupy spożywcze na zapas: wzrost liczby zachorowań i zgonów. Zakupy na zapas suchych produktów spożywczych i środków higienicznych.
- Przygotowanie do kwarantanny: znaczący procentowy wzrost liczby zachorowań i uruchomienie działań kryzysowych na szczeblu krajowym. Wzrost zakupów online, mniej odwiedzin w sklepie, braki w zatowarowaniu, przerwy w łańcuchu dostaw.
- Życie z ograniczeniami: masowe zachorowania, kwarantanna lokalnych społeczności. Znaczący spadek zakupów w sklepach, ograniczenia w dostępności zakupów online, niepokój związany z możliwością wzrostu cen.
- Nowa normalność: zniesienie kwarantanny. Powrót do codziennej rzeczywistości (szkoła, praca) jednak większa ostrożność i uważność na kwestie zdrowotne, zmiany w łańcuchu dostaw, większe zainteresowanie e-commerce oraz higieną.
Red. (źródło: dlahandlu.pl)