Trend zdrowotny ma swoje odzwierciedlenie na talerzu polskiego konsumenta. Struktura handlu w Polsce sprzyja robieniu zakupów w sklepach małoformatowych. Ich właściciele rozumieją zmieniające się potrzeby konsumentów i dostosowują do nich asortyment oferowanych produktów.

Trend zdrowotny w koszyku śniadaniowym powoduje, że nieodzowną pozycję stanowi w nim nabiał. Konsumenci sięgają po niego coraz częściej – w roku 2018 liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw wzrosła o 3% w porównaniu z rokiem poprzednim, w tym samym stopniu wzrosła liczba oferowanych SKU (jednostka magazynowa – stock keeping unit) w tym kanale sprzedaży. Najczęściej w koszyku z nabiałem znajdziemy mleko, śmietanę, następnie jogurty łyżeczkowe i serki kanapkowe.

Obok dużych i stabilnych w ujęciu wartości sprzedaży kategorii są też mniejsze, które notują duże wzrosty. Wśród nich znajdziemy sery twarogowe naturalne oraz kefiry cieszące się coraz większym poparciem konsumentów – średnia liczba transakcji na sklep w przypadku tych grup produktów wzrosła rok do roku odpowiednio o 9% i 12%.

Według raportu CMR na temat rozwoju sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy, w pierwszym kwartale 2019 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nabiał bez laktozy o 33% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Liderem pod względem wartości sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy jest Mlekovita, w drugiej kolejności kupujący wybierają produkty firmy Hochland. Ważnymi graczami w tym segmencie są również firmy Piątnica i Zott. Produkty mleczne bez laktozy są już dostępne w co drugim sklepie małoformatowym do 300 mkw.

Drugą grupą produktów, po które coraz częściej sięgają polscy konsumenci, są produkty z certyfikatem BIO. Wśród kategorii nabiałowych najbardziej popularne są jogurty łyżeczkowe i naturalne. Te pierwsze są dostępne już w 61% sklepów małoformatowych do 300 mkw. prowadzących sprzedaż produktów z certyfikatem BIO (dane za pierwszy kwartał 2019 r. według raportu CMR „Produkty z certyfikatem BIO”).

Wzrost popularności wegetarianizmu wśród polskich konsumentów przekłada się na to, co obok nabiału trafia do koszyków shopperów. Coraz częściej pieczywo smarowane jest pastami kanapkowymi wegetariańskimi – produkty te zanotowały 23% wzrost sprzedaży wartościowej w 2018 r. versus poprzedni rok. Konsumenci zaczynają też sięgać po produkty spoza kanonu polskiej kuchni – przykładem są hummusy, których sprzedaż wartościowa w sklepach małoformatowych do 300 mkw wzrosła aż o 22% w 2018 r. vs 2017 r.

Trend ten widoczny jest też w produktach zbożowych – znaczny wzrost średniej liczby transakcji na sklep małoformatowy do 300 mkw odnotowała maca i tortilla – odpowiednio 38% i 19% w 2018 r vs rok poprzedni. Konsumenci zdecydowanie częściej sięgają również po płatki owsiane, płatki śniadaniowe i zbożowe – kategorie te notują wzrosty średniej liczby transakcji na sklep od 8 do 14% w sklepach małoformatowych w analizowanym okresie.

Red. (źródło: cmr.com.pl)

Czytaj:

Antybiotyki na talerzu. Czy wiesz, co jesz?

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA