Polacy cenią małe, niesieciowe sklepy osiedlowe za sprawną i miłą obsługę, smaczne pieczywo oraz jako miejsca, w których można zrobić zakupy „po drodze”. Z kolei sieci handlowe wyróżniają się, zdaniem Polaków, innymi cechami: Biedronka oferuje najlepsze ceny i najbardziej atrakcyjne promocje, na duże zakupy spożywczo-przemysłowe najlepiej jest wybrać się do Auchan, a Tesco i Kaufland wyróżniają się szerokim wyborem produktów i kategorii. Siecią, która ma zdecydowanie najwięcej promotorów wśród klientów jest Lidl.
W Polsce funkcjonuje wiele sieci handlowych w różny sposób postrzeganych przez klientów. Jak wynika z Monitora sieci handlowych ARC Rynek i Opinia, są sieci kojarzone ze smacznym pieczywem czy doskonałą ofertą świeżych owoców i warzyw, jak również takie, w przypadku których doceniana jest nowoczesność rozwiązań czy intuicyjne rozmieszczenie produktów w sklepie. W niektórych kategoriach na pierwsze miejsce wysuwają się małe osiedlowe, niesieciowe placówki.
– Polski rynek handlu detalicznego jest bardzo konkurencyjny – przecięty shopper zna 16 różnych sieciowych marek handlowych, a w ciągu ostatnich 30 dni skorzystał z aż 5 różnych sieci. Nic dziwnego, że walczą one o konsumenta nie tylko dopieszczając go różnymi promocjami, ale też dbając o wyrazisty, wyróżnialny na tle konkurentów wizerunek. W naszym badaniu skupiliśmy się właśnie na poznaniu kupujących: jakich kupujących można spotkać w jakich sieciach oraz jaki jest wizerunek używanych sieci. Poznanie klientów różnych sieci pozwoliło poznać ich zwyczaje zakupowe, jak współkorzystają z różnych sklepów, często realizując w nich różne misje zakupowe, np. robią regularne, codzienne zakupy w Biedronce, ale szukają nowości i ciekawostek w Lidlu. Badając wizerunek nie zapomnieliśmy też o takich aspektach, jak nowoczesność, postrzeganie jako atrakcyjnego cenowo, o szerokim asortymencie dla kilku różnych kategorii, o intuicyjnym układzie, czy oferowaniu dobrego pieczywa i posiadaniu miłej obsługi. Tymi ostatnimi, nadal często pożądanymi cechami, bardzo silnie walczą małe, osiedlowe sklepy spożywcze nie zrzeszone w żadnej sieci. Poznanie opinii konsumentów i zestawienie ich z opiniami na temat sieci konkurencyjnych może być bardzo inspirujące w tworzeniu strategii komunikacji i strategii biznesowej sieci – komentuje Filip Owczarek, badacz z ARC Rynek i Opinia.
Najwięcej, bo 85 proc. Polaków na nieduże zakupy „po drodze” wybiera mały, nie sieciowy sklep osiedlowy. Sklepy sieci Społem i Lewiatan otrzymały po 83 proc. wskazań, a Żabka – 77 proc.
Polacy po niskie ceny chodzą do Biedronki – robi tak 78 proc. badanych. 72 proc. szuka niskich cen w Kauflandzie, 71 proc. – w Lidlu i także 71 proc. – w Tesco.
Małe, niezależne sklepy osiedlowe cenimy za miłą obsługę. Aż 81 proc. badanych w ten sposób oceniało ten segment sklepów. Siecią, która znalazła się najwyżej pod tym względem jest Piotr i Paweł – 79 proc. badanych ceni ja za sprawną i miłą obsługę. Następna jest sieć Społem ze wskazaniami na poziomie 77 proc.
Red. (źródło: ARC Rynek i Opinia)