Napoje to jedna z kategorii wyróżniających się największą sezonowością. Wraz ze wzrostem temperatur w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wyraźnie rośnie zarówno wartość sprzedaży, jak i liczba paragonów, na których można znaleźć wodę, napoje gazowane, soki, nektary i napoje niegazowane, herbaty mrożone, a także napoje energetyczne i izotoniczne.

Napoje w sklepach małoformatowych w miesiącach letnich to około 8% całkowitej wartości sprzedaży. Latem można je znaleźć na co piątym, a w najbardziej gorących miesiącach na co czwartym paragonie.

W miesiącach letnich szczególnie rośnie popyt na napoje w małych, poręcznych opakowaniach. W kategorii napojów gazowanych małe butelki i puszki (o pojemności do 500 ml) w okresie czerwiec-sierpień odpowiadają za ponad 45% transakcji i generują ponad 1/3 wartości sprzedaży napojów gazowanych (podczas gdy zimą ich udział w obrotach wynosi około 25%).

Podobną tendencję widać też w kategorii wód – latem udział butelek o pojemności do 500 ml w wartości sprzedaży wód czystych wynosi około 20%, natomiast zimą spada do około 15%. W kategorii soków i napojów niegazowanych znaczenie produktów w małych opakowaniach jest nieco wyższe, gdyż nawet zimą pojemności do 0,5 l, pojawiają się na ponad połowie paragonów z tą kategorią i odpowiadają za około 40% wartości sprzedaży, natomiast latem ich udział w wartości sprzedaży wzrasta do około 45%.

Napoje w małych opakowaniach zajmują też dość dużo miejsca w lodówkach i na półkach z napojami. W lipcu i sierpniu 2019 r. klienci przeciętnego sklepu małoformatowego do 300 mkw. mogli wybierać spośród ponad 46 wariantów napojów gazowanych, z czego około 16 stanowiły butelki i puszki o pojemności do 500 ml. Spośród napojów z bąbelkami w małych opakowaniach największym zainteresowaniem cieszą się niezmiennie Coca-Cola i Pepsi w puszkach 300 ml oraz w butelkach 0,5 l – w 2018 r. odpowiadały one łącznie za 20% wartości sprzedaży wszystkich napojów gazowanych.

Oferta soków, nektarów i napojów niegazowanych w sklepach małoformatowych szczycie ubiegłorocznego sezonu obejmowała średnio około 75 wariantów, z czego około połowę stanowiły napoje w opakowaniach o pojemności do 500 ml. Klienci sklepów małoformatowych, którzy poszukują napoju lub soku w małych opakowaniu najczęściej sięgają po napoje Tymbark w plastikowych butelkach 500 ml i szklanych 250 ml, a ich ulubione smaki to zdecydowanie jabłko-mięta i wiśnia-jabłko. Dużą popularnością cieszą się również napoje Kubuś Play w opakowaniach 400 ml.

Na półce przeciętnego sklepu z wodami czystymi klienci sklepu małoformatowego latem 2018 r. mogli znaleźć około 28 różnych wariantów wód czystych, z czego około 9 stanowiły wody w małych butelkach. Spośród wód w impulsowych opakowaniach najczęściej na paragonach pojawiają się  niegazowane warianty wód Żywiec Zdrój i Cisowianka w opakowaniach 500 ml.

Red. (źródło: CMR)

Czytaj:

Stawka VAT na napoje owocowe – w dół, na przyprawy – w górę

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA