Polacy w czasie pandemii chętniej wybierają małe sklepy

Polacy w czasie pandemii chętniej wybierają małe sklepy. 62 proc. naszych rodaków wspiera w ten sposób lokalnych przedsiębiorców. Zgodnie z najnowszym badaniem Ipsos na zlecenie PayPal, coraz chętniej pomagamy także innym. W analizowanym okresie 90 proc. płatności na cele społeczne zostało zrealizowanych online.

Polacy w czasie pandemii musieli dostosować swoje dotychczasowe nawyki do nowej codzienności. Raport Ipsos wskazuje również na rosnącą popularność płatności zbliżeniowych. Co więcej, ponad połowa seniorów jest gotowa całkiem zrezygnować z gotówki.

Sytuacja zmusiła Polaków do kreatywnego podejścia oraz altruizmu. Pandemia skłoniła nas to do refleksji na temat stylu życia, który prowadziliśmy do tej pory. Europejskie badanie przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie PayPal potwierdza zmianę, jaka zaszła w zachowaniach konsumenckich. Szczególnie w zakresie solidarności społecznej i wzmacniania lokalnego ducha.

Mimo że podczas okresu powszechnej samoizolacji Polacy w czasie pandemii wciąż okazują lojalność dużym markom, to zdecydowanie chętniej korzystamy z usług oferowanych przez MŚP. Polacy dostrzegli znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw we wspieraniu lokalnej gospodarki. Prawie dwie trzecie respondentów (62 proc.) badania robiło zakupy w małych lub lokalnych sklepach. 28 proc. kupowało online u małych i średnich marek. Dla jednej trzeciej ankietowanych powodem do takiej decyzji była możliwość wsparcia zarówno miejscowej, jak i krajowej gospodarki. Nawet po kryzysie 79 proc. Polaków deklaruje, że będzie jeszcze chętniej kupowało lokalne produkty.

77 proc. osób w wieku 65+ wierzy, że to klucz do przezwyciężenia obecnego kryzysu. Blisko dwie trzecie (59 proc.) czuje się odpowiedzialne za wspieranie małych biznesów w ich sąsiedztwie.

Już przed kryzysem gotówka zaczęła być powoli wypierana przez inne metody płatności, ale pandemia tylko przyśpieszyła ten proces:

  • 61 proc. Millenialsów wolałoby unikać dotykania terminala płatniczego
  • 51 proc. osób w wieku 65+ mogłaby w ogóle zrezygnować z gotówki

Również inne czynności, do tej pory utożsamiane z gotówką, powoli przenoszą się do Internetu. Podczas kwarantanny prawie połowa Polaków (47 proc.) opłaca rachunki w sieci lub za pośrednictwem aplikacji mobilnych. 75 proc. respondentów deklaruje, że po okresie samoizolacji będzie uiszczało rachunki wyłącznie przez Internet.

– Od czasu pandemii Covid-19, ludzie unikają płacenia gotówką z obawy przed zakażeniem. Polacy niechętnie korzystają z ekranów dotykowych w sklepach. Ten nowy trend nie zniknie, wręcz przeciwnie, będzie częścią nowej rzeczywistości. Aż 8 na 10 Polaków odkryło zalety zakupów online podczas okresu samoizolacji, m.in. brak kolejek (64 proc.) czy dostępność dostawy do domu (62 proc.). Gdy cały świat utknął w czterech ścianach, głód zakupów stał się jeszcze większy. Przez ostatnie lata widoczny był trend powolnego porzucania gotówki na rzecz płatności cyfrowych, ale w ciągu ostatnich kilku miesięcy zaobserwowaliśmy zwiększenie tempa tej zmiany. Podczas pandemii dokonał się postęp, który w zwykłych okolicznościach zająłby nawet 3-4 lata – stwierdza Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej.

Wśród artykułów, jakie online nabywają Polacy w czasie pandemii, znalazły się:

  • odzież, buty, akcesoria (46 proc.),
  • artykuły domowe i ogrodnicze (37 proc.),
  • kosmetyki i produkty związane z urodą (35 proc.).

Widoczne były pewne różnice między pokoleniami. Młodsi konsumenci częściej kupowali usługi online i byli bardziej otwarci na sprzedaż produktów lub usług w sieci, podczas gdy seniorzy w wieku 65+ najbardziej docenili dostęp do sklepów czy artykułów poza domem oraz dostawę prosto pod drzwi.

Kryzys rozbudził także w Polakach ducha altruizmu i chęci wzajemnej pomocy. Co dziesiąty ankietowany w trakcie pandemii zaczął angażować się w wolontariat lub przekazywać darowizny. 90 proc. respondentów woli przekazywać je online.

Red.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Bądź w kontakcie

Van Delivery, Pallet, Truck Delivery (FTL/LTL), Bulk Items'

Najnowsze

Więcej na ten temat