TOP 10 stref food court w centrach handlowych – to ranking firmy Colliers. W badanych strefach gastronomicznych, zlokalizowanych w 18 największych polskich miastach, funkcjonuje ponad 2340 różnego rodzaju punktów gastronomicznych. 70% to koncepty prowadzone przez operatorów sieciowych.
TOP 10 stref food court w centrach handlowych uwzględnia punkty gastronomiczne występujące zarówno w formie lokali regularnych, jak i stoisk gastronomicznych. Dominują lokale regularne stanowiące 83%, kolejne 15% to stoiska, a pozostałe 2% lokale wolnostojące.
Restauracje, bary i kawiarnie tworzone są w centrach handlowych zarówno w strefach gastronomicznych tzw. food courts (ok. 1030 punktów), jak i poza nimi (ok. 1260 punktów).
Food courty oferują 980 lokali regularnych oraz 50 stoisk gastronomicznych. W kilku obiektach strefy gastronomiczne łączą różnego rodzaju formaty i typy punktów z funkcjami rozrywkowo-rekreacyjnymi. Są miejscem spotkań i zabaw klientów centrów handlowych, np. Hala Hutnik w nowo oddanej Galerii Młociny w Warszawie czy Stacja Food Hall w Galerii Metropolia w Gdańsku.
W centrach handlowych wszechobecna stała się kuchnia amerykańska – hot dogi, burgery, steki, kurczaki itp.
Popularność kuchni azjatyckich przewyższyła kuchnię włoską, pod względem liczby punktów astronomicznych.
Zaskakująca jest stosunkowo niewielka obecność samodzielnych konceptów z kuchnią typowo polską, jednak jest ona zwykle ważnym składnikiem kuchni „na wagę”.
Pojawiają się w centrach handlowych pojedyncze punkty oferujące dania kuchni wegetariańskiej i wegańskiej.
W siłę rośnie kuchnia bliskowschodnia, na popularności zyskują też kuchnie narodowe, jak węgierska, żydowska czy grecka.
Red. (źródło: Colliers)