TOP 10 marek gastronomicznych w centrach handlowych to operatorzy mający największą liczbę punktów gastronomicznych w centrach handlowych. Wśród nich wymienić należy sieci kawiarni i restauracji szybkiej obsługi: Grycan Lody od Pokoleń, KFC, McDonald’s, Costa Coffee, Cukiernia Sowa i Pizza Hut.
W analizowanych centrach handlowych funkcjonuje ok. 850 kawiarni, 1230 barów i 250 restauracji z obsługą kelnerską. Znaczącą część oferty gastronomicznej z listy TOP 10 marek gastronomicznych w centrach handlowych stanowią tradycyjnie kawiarnie, cukiernie, lodziarnie, pijalnie czekolady, pijalnie soków itp.
Wśród barów i restauracji dominuje kuchnia międzynarodowa, czyli koncepty oferujące różnego rodzaju dania w ramach jednego menu, w tym kuchnia „na wagę”.
Oryginalnymi konceptami kulinarnymi funkcjonującymi w centrach handlowych są, zdaniem autorów raportu, np. Zielona w Westfield Arkadia (kuchnia wegetariańska i wegańska), Na Końcu Tęczy w Galerii Młociny w Warszawie (niezwykłe smaki lodów), Soup Culture w łódzkiej Manufakturze (zupy na wynos) czy Projekt Kuchnia w poznańskim Starym Browarze (otwarta kuchnia i delikatesy).
Punkty gastronomiczne w analizowanych centrach handlowych pogrupowane zostały według kategorii przyjętych przez ICSC w raporcie The Successful Integration of Food & Beverage Within Retail Real Estate z 2017 r. Wyodrębnionych zostało 8 kategorii:
- implulse,
- refuel&relax,
- speed eating,
- fast-casual,
- casual-dining,
- finer dining,
- social drinking,
- gourment food.
Największą grupę punktów gastronomicznych w centrach handlowych stanowią te z kategorii speed eating (45%), a następnie refuel&relax (25%) i impulse (15%). Wyjątkami w analizowanych centrach są koncepty typu social drinking i finer dining.
W ramach kategorii impulse w polskich centrach handlowych działają podmioty takie, jak:
- Grycan Lody od Pokoleń,
- Na Zdrowie Fresh,
- Owocowy Raj,
- New York Hot Dog,
- Pizza Hut Express,
- Wasabi Sushi to Go.
Wśród konceptów skategoryzowanych jako refuel&relax są m. in.
- A.Blikle,
- Costa Coffee,
- Cukiernia Sowa,
- Green Caffè Nero,
- Grycan Lody od Pokoleń,
- Pijalnia Czekolady
- E.Wedel,
- Starbucks.
Speed eating to największa i najbardziej „sieciowa” kategoria, w której mieszczą się:
- Asia Food Zen Thai,
- Berlin Doner Kebap,
- Bon Apetito,
- Burger King,
- Express Kuchnia Marche,
- KFC,
- McDonald’s,
- North Fish,
- Olimp,
- Pasibus,
- Pizza Hut,
- Salad Story,
- Subway.
W kategorii fast casual i casual dining w polskich centrach handlowych działają np.:
- Vapiano,
- Menya Musashi,
- Sphinx,
- Pizza Dominium,
- Jeff’s i
- Bobby Burger,
- wiele konceptów „niesieciowych”.
Restauracje z kategorii finer dining ulokowały się jedynie w kilku centrach handlowych, są to np.:
- Express Kuchnia Marche,
- Piano Bar,
- Matti Sushi w Starym Browarze.
Lokale z alkoholem typu social drinking nie są popularne w polskich centrach handlowych. Podczas analizy danych zidentyfikowano jedynie 7 drink barów/piwiarni, jak np. klub LUKR w rzeszowskim Millennium Hall.
Podobnie punkty gastronomiczne z możliwością zjedzenia na miejscu – gourment food to w badanej grupie centrów handlowych jedynie kilkanaście lokali: np. Pasztecik w szczecińskim Galaxy.
Red. (źródło: Colliers)