TOP 10 marek gastronomicznych w centrach handlowych

TOP 10 marek gastronomicznych w centrach handlowych to operatorzy mający największą liczbę punktów gastronomicznych w centrach handlowych. Wśród nich wymienić należy sieci kawiarni i restauracji szybkiej obsługi: Grycan Lody od Pokoleń, KFC, McDonald’s, Costa  Coffee, Cukiernia Sowa i Pizza Hut.

W analizowanych centrach handlowych funkcjonuje ok. 850 kawiarni, 1230 barów i 250 restauracji z obsługą kelnerską. Znaczącą część oferty gastronomicznej z listy TOP 10 marek gastronomicznych w centrach handlowych stanowią tradycyjnie kawiarnie, cukiernie, lodziarnie, pijalnie czekolady, pijalnie soków itp.

Wśród barów i restauracji dominuje kuchnia międzynarodowa, czyli koncepty oferujące różnego rodzaju dania w ramach jednego menu, w  tym kuchnia „na wagę”.

Oryginalnymi konceptami kulinarnymi funkcjonującymi w centrach handlowych są, zdaniem autorów raportu, np. Zielona w Westfield Arkadia (kuchnia wegetariańska i wegańska), Na Końcu Tęczy w Galerii Młociny w Warszawie (niezwykłe smaki lodów), Soup Culture w łódzkiej Manufakturze (zupy na wynos) czy Projekt Kuchnia w poznańskim Starym Browarze (otwarta kuchnia i delikatesy).

Punkty gastronomiczne w analizowanych centrach handlowych pogrupowane zostały według kategorii przyjętych przez ICSC w raporcie The Successful Integration of Food & Beverage Within Retail Real Estate z 2017 r. Wyodrębnionych zostało 8 kategorii:

  1. implulse,
  2. refuel&relax,
  3. speed eating,
  4. fast-casual,
  5. casual-dining,
  6. finer dining,
  7. social  drinking,
  8. gourment food.

Największą grupę punktów gastronomicznych w centrach handlowych stanowią te z kategorii speed eating (45%), a następnie refuel&relax (25%) i impulse (15%). Wyjątkami w analizowanych centrach są koncepty typu social drinking i finer dining.

W ramach kategorii impulse w polskich centrach handlowych działają podmioty takie, jak:

  • Grycan Lody od Pokoleń,
  • Na Zdrowie Fresh,
  • Owocowy Raj,
  • New York Hot Dog,
  • Pizza Hut Express,
  • Wasabi Sushi to Go.

Wśród konceptów skategoryzowanych jako refuel&relax są m. in.

  • A.Blikle,
  • Costa Coffee,
  • Cukiernia Sowa,
  • Green Caffè Nero,
  • Grycan Lody od Pokoleń,
  • Pijalnia Czekolady
  • E.Wedel,
  • Starbucks.

Speed eating to największa i najbardziej „sieciowa” kategoria, w której mieszczą się:

  • Asia Food Zen Thai,
  • Berlin Doner Kebap,
  • Bon Apetito,
  • Burger King,
  • Express Kuchnia Marche,
  • KFC,
  • McDonald’s,
  • North Fish,
  • Olimp,
  • Pasibus,
  • Pizza Hut,
  • Salad Story,
  • Subway.

W kategorii fast casual i casual dining w polskich centrach handlowych działają np.:

  • Vapiano,
  • Menya Musashi,
  • Sphinx,
  • Pizza Dominium,
  • Jeff’s i
  • Bobby Burger,
  • wiele konceptów „niesieciowych”.

Restauracje z kategorii finer dining ulokowały się jedynie w kilku centrach handlowych, są to np.:

  • Express Kuchnia Marche,
  • Piano Bar,
  • Matti Sushi w Starym Browarze.

Lokale z alkoholem typu social drinking nie są popularne w polskich centrach handlowych. Podczas analizy danych zidentyfikowano jedynie 7 drink barów/piwiarni, jak np. klub LUKR w rzeszowskim Millennium Hall.

Podobnie punkty gastronomiczne z możliwością zjedzenia na miejscu – gourment food to w badanej grupie centrów handlowych jedynie kilkanaście lokali: np. Pasztecik w szczecińskim Galaxy.

Red. (źródło: Colliers)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Bądź w kontakcie

Van Delivery, Pallet, Truck Delivery (FTL/LTL), Bulk Items'

Najnowsze

Więcej na ten temat