AmRest – restauracyjna spółka po I kw. 2017 r.

AmRest, największa publicznie notowana spółka restauracyjna w Europie Środkowo-Wschodniej, ogłosiła wyniki finansowe wypracowane w pierwszym kwartale 2017 r. Oto podsumowanie:

  • 7 nowych otwarć w pierwszym kwartale 2017 r., łączna liczba restauracji na dzień 18 maja 2017 r. to 1338.
  • Wzrost przychodów o 33,7 proc., do 1 147 mln zł (€ 265 mln).
  • Wzrost zysku EBITDA o 0,9 proc., do 117 mln zł (€ 27 mln).
  • Marża EBITDA na poziomie 10,2 proc.
  • Spadek zysku netto o 48,3 proc., do 21 mln zł (€ 5 mln).

Komentarz

Wojciech Mroczyński, członek zarządu AmRest:

Podobnie do poprzednich okresów, w pierwszym kwartale 2017 r. Grupa AmRest kontynuowała dynamiczny rozwój biznesu. Pozytywne trendy LFL na większości rynków, coraz większe tempo nowych otwarć, a także akwizycje na rynku niemieckim przełożyły się na znaczny wzrost przychodów AmRest. Sprzedaż w pierwszym kwartale tego roku wyniosła 1 mld 147 mln zł i była o 33,7 proc. wyższa, niż przed rokiem. Pierwsze miesiące tego roku upłynęły nam na intensywnych działaniach mających na celu wzmacnianie platformy przyszłego wzrostu wartości Grupy AmRest. Ugruntowana pozycja lidera rynku restauracyjnego w Europie Środkowo-Wschodniej oraz uznanie w oczach franczyzodawców przełożyły się na szereg atrakcyjnych okazji akwizycyjnych na rynkach europejskich. W ostatnim czasie z powodzeniem realizujemy naszą strategię inwestycyjną zakładającą rozwój obecnych marek portfela Grupy na nowych rynkach europejskich.
Nabycie 15 restauracji KFC w Niemczech z końcem lutego 2017 r. było pierwszym krokiem realizacji strategii ekspansji tej marki na rynkach Europy Zachodniej. Wierzymy w ogromny potencjał rozwoju KFC w Europie, czego dowodem są również toczące się rozmowy w sprawie nabycia restauracji tej marki we Francji. Przed kilkoma dniami ogłosiliśmy także finalizację zakupu sieci Pizza Hut we Francji. Transakcja ta daje nam ogromne możliwości ekspansji w segmencie posiłków z dostawą do domu. Jednocześnie podpisana umowa master franczyzy na koncept Pizza Hut Delivery oraz Pizza Hut Express wpisuje się w szerszą strategię umacniania pozycji marki Pizza Hut w portfelu Grupy. Podobnych transakcji spodziewamy się na innych rynkach, m.in. w Niemczech i Rosji, gdzie obecnie prowadzimy rozmowy w sprawie przejęcia sieci Pizza Hut.
Obserwując obecne trendy na rynku restauracyjnym, w szczególności w segmencie dostaw, podjęliśmy decyzję o zainwestowaniu w internetową platformę zamówień posiłków do domu. Nabycie z początkiem kwietnia 51 proc. udziałów w serwisie Pizzaportal.pl pomoże nam znacznie rozwinąć ten kanał sprzedaży i zwiększy dostępność naszych produktów dla klienta.
Budując skalę na kolejnych europejskich rynkach, nie zapominamy również o naszym podstawowym biznesie, tj. Hiszpanii i Europie Środkowo-Wschodniej. Jak już zostało wspomniane, na większości naszych dojrzałych rynków obserwujemy stabilne trendy LFL świadczące o rosnącym popycie na nasze produkty. Dodatkowo, nieustanne dążenie do zwiększania efektywności kosztowej oraz osiągane efekty skali, w szczególności w obszarze kosztów sprzedaży, pozwalają nam częściowo zneutralizować wpływ presji na koszty pracy. To właśnie rosnące koszty wynagrodzeń oraz zwiększone wydatki związane z integracją przejmowanych biznesów, były główną przyczyną pogorszenia się marży zysku w pierwszym kwartale tego roku. Zysk EBITDA wyniósł 117 mln zł i był niespełna 1 proc. wyższy, niż w I kw. 2016 r. Jednocześnie marża zysku EBITDA spadła do 10,2 proc. W opinii zarządu spowolnienie dotychczasowego tempa poprawy zyskowności jest tymczasowe. Należy zwrócić uwagę, że na wielu rynkach pozytywne trendy się utrzymały, przekładając się na rosnące marże EBITDA w I kw. 2017 r. (m.in. w Hiszpanii, Czechach, Rumunii i na Węgrzech). Dodatkowo, świetne rezultaty obserwujemy w Chinach, gdzie biznes Blue Frog wychodzi z fazy startupu osiągając rentowność EBITDA na poziomie 5,9 proc.(w porównaniu do strat w I kw. 2016 r.). Obecnie pracujemy nad możliwościami rozwoju marki Blue Frog w Europie.
W najbliższych miesiącach skupiać się będziemy nad finalizacją toczących się projektów akwizycyjnych oraz poprawie zyskowności w przejmowanych biznesach, co przyczyni się do wzrostu rentowności całej Grupy. Planujemy także dalej zwiększać skalę działalności poprzez przyspieszenie tempa rozwoju organicznego. Spodziewane w tym roku ponad 200 otwarć nowych restauracji w dużej mierze skoncentruje się na rynkach CE oraz Hiszpanii.

Źródło: AmRest

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Bądź w kontakcie

Śledź najlnowsze trendy, historie sukcesu i inspirujące wywiady z najlepszymi specjalistami w branży. Zacznij zmieniać swoje życie już dziś!

Najnowsze

Więcej na ten temat