Branża gastronomiczna ma być odmrożona w poniedziałek 18 maja. Restauracje mają znów obsługiwać gości, ale tylko w ogródkach. Zdaniem restauratorów reprezentowanych przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, będzie to dalsze utrzymywanie branży w zamknięciu, gdyż nie każda restauracja ma ogródek.
Branża gastronomiczna ma już specjalne wytyczne. Zgodnie z nimi, kelnerzy będą mogli obsługiwać klientów wyłącznie w ogródkach. Stoliki poza lokalem mają być od siebie oddalone o przynajmniej dwa metry. Przy stoliku będzie mogła znajdować się tylko jedna osoba, z wyjątkiem rodzin. Powoduje to znaczne ograniczenie liczby klientów, którzy będą mogli korzystać z usług restauracji, na dodatek wyłącznie w ogródkach.
„Nie każda restauracja, bar, kawiarnia ma ogródek na zewnątrz lokalu. Dla tych obiektów, które taką możliwość posiadają, otwarcie pozostanie jednak nieopłacalne. Rozstawienie stolików w znacznej odległości oraz limit klientów przy stolikach spowodują, że liczba potencjalnych gości nie pozwoli na osiągnięcie rentowności z otwarcia lokalu. Ponadto, wielu właścicieli nieruchomości wynajmujących powierzchnie, nie będzie skłonnych do dalszych zwolnień z opłat lub oferowania preferencyjnych wysokości czynszu. Wynajmujący będą ponownie żądać pełnej stawki opłat, gdy tylko usłyszą słowa rządzących o dokonaniu „odmrożenia” branży gastronomicznej” – podkreśla Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Zwraca przy tym uwagę, że wartość rynku gastronomicznego w Polsce to obecnie 36,6 mld zł. Przed kryzysem związanym z epidemią koronawirusa liczba lokali w kraju wynosiła ponad 76,5 tys. Dziś nikt nie jest w stanie przewidzieć, ile z nich przetrwa trwający lockdown – alarmuje ZPP.
https://www.facebook.com/zwiazekprzedsiebiorcow/posts/4414614718564774
Branża gastronomiczna bezpośrednio po okresie „odmrożenia” – gdy ryzyko epidemiologiczne dalej będzie występować, każdy przedsiębiorca realizujący usługi gastronomiczne, powinien wdrożyć odpowiednie rozwiązania i zalecenia z poniższego katalogu. Spełnienie tych zaleceń ma zwiększyć bezpieczeństwo klientów oraz pracowników, równocześnie ograniczając ryzyko zarażenia koronawirusem:
Zalecenia:
- Zapewnienie płynu do dezynfekcji rąk dla gości. Łatwo dostępny i widoczny dla gości dozownik.
- Wszyscy pracownicy powinni pracować w maskach i rękawiczkach. Stosowanie i zapewnienie przez lokal dostępności masek, a także płynów dezynfekujących oraz rękawiczek dla personelu. W przypadku stosowania maseczek wielorazowych, częsta ich wymiana i dezynfekcja.
- Zapewnienie w miarę możliwości przestrzeni pomiędzy stolikami. W przypadku braku możliwość fizycznego zapewnienia odstępów, wyłączenie z użytkowania np. co drugiego stolika/krzesła, tak aby odstępy te zapewnić.
- Ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w lokalu. Na podstawie liczby dostępnych stolików (nie licząc tych wyłączonych z użytkowania) – indywidualnie w każdym obiekcie.
- Umieszczenie informacji o maksymalnej liczbie gości w lokalu przy wejściu do lokalu.
- Przeszkolenie pracowników z zasad prawidłowego stosowania i użytkowania środków dezynfekujących oraz m.in. maseczek, a także rekomendacji dot. zapobieganiu rozprzestrzeniania koronawirusa.
- Wyznaczenie bezpiecznych stref na zewnątrz dla gości oczekujących na wejście. Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi także oczekującymi na złożenie zamówienia.
- Zachowanie odległości min. 1 m. pomiędzy obsługą, a klientem w momencie składania zamówienia przy stoliku.
- Stosowanie alternatywnych form przyjmowania zamówień np. możliwość pisemnego zamówienia poprzez zaznaczenie na karcie odpowiednich pozycji/numerów dań z karty.
- Posiłki gotowe do wydania powinny oczekiwać na wydawanie pod przykryciem.
- Stałe i regularne dezynfekowanie powierzchni w lokalu, z którymi stykają się goście.
- Dezynfekowanie stolików po każdym gościu, dezynfekcja innych powierzchni, których dotykają goście.
- Regularne mycie i dezynfekcja toalet, min. raz na 1 godzinę, zgodnie z wyznaczonym harmonogramem.
- Regularne pranie i czyszczenie służbowego ubioru pracowników, których zatrudnia branża gastronomiczna.
- Przynoszenie zamówień przez kelnerów do stolików wyłącznie na tacach. Mycie i dezynfekowanie tac po każdym użyciu.
- Lokale wydające zamówienia na ladzie – zamówienia powinny być wydawane np. w papierowych torbach, tace wydawane na wyraźne życzenie gościa.
- Wydawanie samoobsługowe dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce) – dodatki te powinny być wydawanie przez obsługę bezpośrednio do zamówienia.
- Przyjmowanie zamówień i wydawanie posiłków przy ladzie – zabezpieczenie personelu i klientów, poprzez konstrukcje z pleksi oddzielające pracownika od gościa na poziomie twarzy.
- Każdorazowe dopuszczanie do pracy personelu po uprzednim zmierzeniu temperatury
i upewnieniu się, ze jest ona prawidłowa. Wyposażenie zakładu w minimum jeden sprawny termometr bezdotykowy. - Natychmiastowe odsuwanie od pracy personelu z objawami chorobowymi.
- Jednoczesne sumienne przestrzeganie innych wytycznych zapewniających ochronę przed szerzeniem się zakażeń i innych chorób zakaźnych.
Red. (źródło: ZPP)