Branża gastronomiczna chce większego odmrożenia. Co po otwarciu?

Branża gastronomiczna ma być odmrożona w poniedziałek 18 maja. Restauracje mają znów obsługiwać gości, ale tylko w ogródkach. Zdaniem restauratorów reprezentowanych przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, będzie to dalsze utrzymywanie branży w zamknięciu, gdyż nie każda restauracja ma ogródek.

Branża gastronomiczna ma już specjalne wytyczne. Zgodnie z nimi, kelnerzy będą mogli obsługiwać klientów wyłącznie w ogródkach. Stoliki poza lokalem mają być od siebie oddalone o przynajmniej dwa metry. Przy stoliku będzie mogła znajdować się tylko jedna osoba, z wyjątkiem rodzin. Powoduje to znaczne ograniczenie liczby klientów, którzy będą mogli korzystać z usług restauracji, na dodatek wyłącznie w ogródkach.

 „Nie każda restauracja, bar, kawiarnia ma ogródek na zewnątrz lokalu. Dla tych obiektów, które taką możliwość posiadają, otwarcie pozostanie jednak nieopłacalne. Rozstawienie stolików w znacznej odległości oraz limit klientów przy stolikach spowodują, że liczba potencjalnych gości nie pozwoli na osiągnięcie rentowności z otwarcia lokalu. Ponadto, wielu właścicieli nieruchomości wynajmujących powierzchnie, nie będzie skłonnych do dalszych zwolnień z opłat lub oferowania preferencyjnych wysokości czynszu. Wynajmujący będą ponownie żądać pełnej stawki opłat, gdy tylko usłyszą słowa rządzących o dokonaniu „odmrożenia” branży gastronomicznej” – podkreśla Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

Zwraca przy tym uwagę, że wartość rynku gastronomicznego w Polsce to obecnie 36,6 mld zł. Przed kryzysem związanym z epidemią koronawirusa liczba lokali w kraju wynosiła ponad 76,5 tys. Dziś nikt nie jest w stanie przewidzieć, ile z nich przetrwa trwający lockdown – alarmuje ZPP.

https://www.facebook.com/zwiazekprzedsiebiorcow/posts/4414614718564774

Branża gastronomiczna bezpośrednio po okresie „odmrożenia” – gdy ryzyko epidemiologiczne dalej będzie występować, każdy przedsiębiorca realizujący usługi gastronomiczne, powinien wdrożyć odpowiednie rozwiązania i zalecenia z poniższego katalogu. Spełnienie tych zaleceń ma zwiększyć bezpieczeństwo klientów oraz pracowników, równocześnie ograniczając ryzyko zarażenia koronawirusem:

Zalecenia:

  1. Zapewnienie płynu do dezynfekcji rąk dla gości. Łatwo dostępny i widoczny dla gości dozownik.
  2. Wszyscy pracownicy powinni pracować w maskach i rękawiczkach. Stosowanie i zapewnienie przez lokal dostępności masek, a także płynów dezynfekujących oraz rękawiczek dla personelu. W przypadku stosowania maseczek wielorazowych, częsta ich wymiana i dezynfekcja.
  3. Zapewnienie w miarę możliwości przestrzeni pomiędzy stolikami. W przypadku braku możliwość fizycznego zapewnienia odstępów, wyłączenie z użytkowania np. co drugiego stolika/krzesła, tak aby odstępy te zapewnić.
  4. Ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w lokalu. Na podstawie liczby dostępnych stolików (nie licząc tych wyłączonych z użytkowania) – indywidualnie w każdym obiekcie.
  5. Umieszczenie informacji o maksymalnej liczbie gości w lokalu przy wejściu do lokalu.
  6. Przeszkolenie pracowników z zasad prawidłowego stosowania i użytkowania środków dezynfekujących oraz m.in. maseczek, a także rekomendacji dot. zapobieganiu rozprzestrzeniania koronawirusa.
  7. Wyznaczenie bezpiecznych stref na zewnątrz dla gości oczekujących na wejście. Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi także oczekującymi na złożenie zamówienia.
  8. Zachowanie odległości min. 1 m. pomiędzy obsługą, a klientem w momencie składania zamówienia przy stoliku.
  9. Stosowanie alternatywnych form przyjmowania zamówień np. możliwość pisemnego zamówienia poprzez zaznaczenie na karcie odpowiednich pozycji/numerów dań z karty.
  10. Posiłki gotowe do wydania powinny oczekiwać na wydawanie pod przykryciem.
  11. Stałe i regularne dezynfekowanie powierzchni w lokalu, z którymi stykają się goście.
  12. Dezynfekowanie stolików po każdym gościu, dezynfekcja innych powierzchni, których dotykają goście.
  13. Regularne mycie i dezynfekcja toalet, min. raz na 1 godzinę, zgodnie z wyznaczonym harmonogramem.
  14. Regularne pranie i czyszczenie służbowego ubioru pracowników, których zatrudnia branża gastronomiczna.
  15. Przynoszenie zamówień przez kelnerów do stolików wyłącznie na tacach. Mycie i dezynfekowanie tac po każdym użyciu.
  16. Lokale wydające zamówienia na ladzie – zamówienia powinny być wydawane np. w papierowych torbach, tace wydawane na wyraźne życzenie gościa.
  17. Wydawanie samoobsługowe dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce) –  dodatki te powinny być wydawanie przez obsługę bezpośrednio do zamówienia.
  18. Przyjmowanie zamówień i wydawanie posiłków przy ladzie – zabezpieczenie personelu i klientów, poprzez konstrukcje z pleksi oddzielające pracownika od gościa na poziomie twarzy.
  19. Każdorazowe dopuszczanie do pracy personelu po uprzednim zmierzeniu temperatury
    i upewnieniu się, ze jest ona prawidłowa. Wyposażenie zakładu w minimum jeden sprawny termometr bezdotykowy.
  20. Natychmiastowe odsuwanie od pracy personelu z objawami chorobowymi.
  21. Jednoczesne sumienne przestrzeganie innych wytycznych zapewniających ochronę przed szerzeniem się zakażeń i innych chorób zakaźnych.

Red. (źródło: ZPP)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Bądź w kontakcie

Van Delivery, Pallet, Truck Delivery (FTL/LTL), Bulk Items'

Najnowsze

Więcej na ten temat