2 września rozstrzygnięto konkurs na najlepsze lody borówkowe, zorganizowany w ramach kampanii „Lato z borówkami”. Jego celem jest promocja lodowego rzemiosła i walorów owocu. Oddano 83.657 głosów na 27 miast i 45 lodziarni, m.in. z Wrocławia, Krakowa, Warszawy, Bydgoszczy, Rypina, Nowego Sącza.
Zwycięzcą konkursu została „Lodziarnia Pod Orzechem” w Baborowie, w woj. opolskim. Jej właścicielem jest Tomasz Szypuła, lodziarski Mistrz Polski 2017. Serwuje lody własnej produkcji, wytwarzane z lokalnych składników, wśród których jest borówka z plantacji koło Głubczyc.
– Borówki są przez cały sezon wśród najpopularniejszych smaków. Polecamy sorbet borówkowy, lody – ciasteczko maślane z kruszonką i konfiturą z borówek oraz delikatny jogurt z konfiturą borówkową. Podgrzana, kiedy robi się z niej konfiturę, wybija smak i piękny kolor. Popularne są lody śmietankowe z borówką. Polecam borówkę infuzowaną ziołami, tymiankiem, lawendą. Borówka świetne łączy się z innym owocami jagodowymi. Nie tylko w Polsce, Włosi kupują owoce jagodowe w Polsce – mówi Mistrz Tomasz Szypuła.
W Polsce trwa powrót do tradycji i rzemieślniczych metod produkcji – w opozycji do gastronomii przemysłowej. Coraz więcej jest przykładów współpracy plantatorów z cukiernikami, szefami kuchni. Obok „lodów dla ochłody”, rozwija się konsumpcja „dla przyjemności smakowania”.
– Kampania „Lato z borówkami” jest realizowana przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Promuje walory smakowe i zdrowotne borówki, która jest naszym hitem eksportowym. W sierpniu pół świata kupuje w Polsce. W jakimś sensie zapraszamy zatem na najlepsze lody borówkowe na świecie – podkreśla Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Red.