Podatek cukrowy i przepisy dotyczące reklamy słodyczy

Podatek cukrowy i przepisy dotyczące reklamy słodyczy – w tych sprawach nie ma projektów legislacyjnych. Tak stwierdził wiceminister zdrowia, Janusz Cieszyński, pytany o ewentualność wprowadzenia w przyszłym roku zmian w tym zakresie.

Podatek cukrowy i przepisy dotyczące reklamy słodyczy ograniczałyby spożycie cukru i zmieniały zasady reklamy słodyczy w mediach, aby nie były one adresowane do dzieci.

Zmiany dotyczące opodatkowania, muszą być zawsze wprowadzane z wyprzedzeniem. Jeśli popatrzymy na kalendarz prac parlamentu, wydaje się zupełnie oczywiste, że nie możemy mówić o tym, by jakikolwiek tego rodzaju podatek mógł funkcjonować w przyszłym roku – wyjaśnia Janusz Cieszyński.

Wiceminister ocenił, że reklama „z punktu widzenia zdrowia, nie powinna być kierowana do dzieci, powinna być robiona odpowiedzialnie”. Poinformował jednocześnie, że w resorcie „nie ma jakichkolwiek projektów legislacyjnych, które na tę chwilę mogłyby zmienić to, jak wyglądają regulacje dotyczące reklamy słodyczy”.

Ograniczenie spożycia cukru zaleca m.in. Światowa Organizacja Zdrowia. Walka z jego nadmierną konsumpcją ma uzasadnienie w zapobieganiu cywilizacyjnym chorobom przewlekłym, jak cukrzyca, choroby sercowo-naczyniowe (m.in. arterioskleroza) i nowotwory – podkreśla WHO.

Zgodnie z zaleceniami z 2015 r., cukry proste powinny stanowić do 10 proc. energii dostarczanej organizmowi, ale najkorzystniej byłoby ograniczyć je do 5 proc. Eksperci szacują, że Polacy, w tym również dzieci, spożywają co najmniej dwa razy więcej cukru, niż rekomenduje WHO.

Cukry proste to fruktoza i glukoza. W naturalny sposób obecne są w owocach, ale występują także w cukrze inwertowanym (mieszanina fruktozy i glukozy), wykorzystywanym przez branżę cukierniczo-piekarniczą, w syropie glukozowo-fruktozowym obecnym m.in. w serkach, jogurtach, słodyczach, napojach, sokach, ketchupach, dżemach, batonach, czekoladzie, płatkach śniadaniowych, sosach, musztardach i przetworach owocowo-warzywnych.

Eksperci podkreślają, że w Polsce, mimo mniejszych zakupów cukru w czystej postaci, jego całkowita konsumpcja rośnie, szczególnie w formie wyrobów przetworzonych.

Red. (źródło: PAP)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Bądź w kontakcie

Van Delivery, Pallet, Truck Delivery (FTL/LTL), Bulk Items'

Najnowsze

Więcej na ten temat