Turystyka odnotowała w 2018 r. rekordowo wysoką sprzedaż. Biura do końca maja realizowały przedsprzedaż, która przyniosła w okresie letnim dużą wojnę cenową. Agencje turystyczne konkurowały ze sobą, by zapełnić ostatnie wolne miejsca.

Ten rok wygląda podobnie. Branża turystyczna musi jednak w swoich ofertach brać pod uwagę coraz silniejsze na rynku nowe trendy. Najważniejsze z nich dotyczą digitalizacji oraz specjalizacji oferty.

Digitalizacja na rynku turystycznym to nie tylko rozwój stron, gdzie w łatwy i szybki sposób można samodzielnie sprawdzić i zarezerwować oferty biur podróży. To także popularność portali społecznościowych, na których widzimy, jak znajomi chwalą się pobytem w ciekawym miejscu. Digitalizacja wspomaga także samodzielną organizację wyjazdów turystycznych. Każdy może w prosty sposób zarezerwować bilety lotnicze, noclegi w dowolnym zakątku świata.

Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że Polacy dzielą się mniej więcej po połowie na zwolenników wyjazdów organizowanych samodzielnie oraz klientów biur podróży. Samodzielnie organizowane wyjazdy dotyczą głównie krajów ościennych (Niemcy, Czechy, Słowacja) oraz krajów, w których pracuje dużo naszych rodaków (Wielka Brytania). Z biurami podróży wyjeżdżamy nieco dalej i są to wyjazdy związane z  wypoczynkiem (Grecja, Hiszpania, Turcja, Włochy).

Jak pokazują dane, 62% Polaków lubi odkrywać nowe miejsca. Coraz popularniejsze są kierunki egzotyczne i coraz więcej biur podróży posiada egzotykę w swojej ofercie. Nowe miejsca to także bliższe kierunki – od dwóch lat bardzo popularna stała się Albania, coraz chętniej podróżujemy do krajów byłego ZSRR (Gruzja, Armenia, Kazachstan). Mają na to wpływ bezpośrednie połączenia i fakt, że do coraz większej liczby krajów nie potrzebujemy wizy, np. Uzbekistan zniósł w 2019 r. wizy dla Polaków.

Prócz odkrywania nowych miejsc, Polacy coraz chętniej korzystają z ofert tematycznych – z tego typu wyjazdów korzysta niemal 1/3 badanych. Są to wyjazdy kulinarne, pielgrzymki, wycieczki rowerowe, homestay, wyjazdy do spa, czy związane z digi detoxem, polegającym na odłączeniu się od bieżących wydarzeń, wszechobecnych informacji oraz mediów społecznościowych.

Warto zwrócić uwagę, że Polacy, podobnie jak np. Francuzi czy Włosi, coraz częściej planują urlop w sierpniu.

Red. (źródło: ARC Rynek i Opinia)

Czytaj: 

Smaki polskiej turystyki kulinarnej

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

CAPTCHA