Sery feta i mozzarella do wypieków i sałatek

Sery feta i mozzarella, które często są składnikami sałatek, mają szczyt sprzedaży w miesiącach letnich, kiedy łatwo można kupić świeże warzywa, w tym kluczowe dla tej kategorii pomidory.

Sery feta i mozzarella, a także ricotta czy mascarpone to jedna z najszybciej rosnących kategorii mlecznych w sprzedaży sklepów małoformatowych. W 2018 r. wartość ich sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była prawie 30% wyższa niż rok wcześniej, a liczba paragonów, na których pojawiały się tego typu wyroby zwiększyła się w tym czasie o jedną piątą.

Sprzedaż serów wywodzących się z Włoch czy Grecji podlega wahaniom sezonowym. Szczyt sprzedaży serów typu feta czy mozzarella, które często są składnikami sałatek, przypada na miesiące letnie, w których łatwo dostępne są świeże warzywa, szczególnie pomidory. Jak pokazują dane CMR, w sierpniu 2018 r. w sklepach małoformatowych do 300 mkw. liczba paragonów na których pojawiły się sery typu feta lub mozzarella była o ponad połowę wyższa niż w styczniu. Natomiast mascrapone i ricotta, używane często do wypieków, najlepiej sprzedają się tuż przed Bożym Narodzeniem i Wielkanocą.

Sery typu feta można kupić w około 60% wszystkich placówek małoformatowych, natomiast dostępność mozzarelli w tego typu placówkach zmienia się wraz z porą roku, ale w szczycie sezonu ma je w ofercie co drugi sklep małego formatu. Klienci sklepów małoformatowych mają do wyboru średnio dwa warianty serów typu mozzarella i 2-3 rodzaje serów typu feta. Nieco słabiej dostępne są w tym formacie sklepów sery mascarpone i ricotta – w grudniu 2019 r. można je było znaleźć w co czwartym sklepie małoformatowym, ale najczęściej na półce można było znaleźć tylko jeden wariant takich serów.

Kategoria serów typu feta ma jednego wyraźnego lidera – firmę Mlekovita z marką Favita, która w 2018 r. odpowiadała za około 75% wartości sprzedaży tej kategorii.

Na drugim miejscu z udziałem około 15% uplasowała się firma Arla Foods, producent serów Apetina. Najwięcej serów typu mozzarella w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedają firmy Zott (marka Zottarella) oraz Lactalis (marka Galbani) – w 2018 r. ich udział w wartości sprzedaży wynosił odpowiednio 31% i 26%.

Silną pozycję i kilkunastoprocentowy udział w sprzedaży tego rodzaju sera mają również firmy Bakoma i Temar.

W kategorii serów typu włoskiego używanych do wypieków równych sobie nie ma Piątnica ze swoim Serem śmietankowo-kremowym Mascarpone.

Klienci sklepów małoformatowych najczęściej kupują sery typu włoskiego i greckiego w piątki i soboty przy okazji większych zakupów, o czym może świadczyć fakt, że średnia wartość paragonów, na których znajdują się takie sery jest prawie trzy razy wyższa niż wartość przeciętnego paragonu w tym formacie placówek.

Do koszyków z serami typu feta i mozzarella często trafiają m.in. mleko, soki i napoje niegazowane, a także śmietany, woda czysta i jogurty naturalne. W przypadku serów typu mascarpone i ricotta w czołówce najczęściej współkupowanych kategorii produktowych pierwsze miejsce zajmują śmietany (pojawiają się na co trzecim paragonie z tego typu serami).

Bardzo często w koszykach z tymi rodzajami serów można też znaleźć mleko, masło, ciastka i dodatki do pieczenia.

Red. (źródło: CMR)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Bądź w kontakcie

Śledź najlnowsze trendy, historie sukcesu i inspirujące wywiady z najlepszymi specjalistami w branży. Zacznij zmieniać swoje życie już dziś!

Najnowsze

Więcej na ten temat