Zwrot za niewykonaną usługę przysługuje przy płatności kartą. Osoby, które zapłaciły w ten sposób za bilet na samolot lub wczasy all-inclusive, mogą skorzystać z gwarancji chargeback, jeśli linie lotnicze czy biuro podróży odwołały lot lub imprezę.
Chargeback pozwala na otrzymanie zwrotu wpłaconych pieniędzy. Zwrot za niewykonaną usługę następuje, jeśli ktoś zapłacił kartą. W przypadku, gdy nie otrzymał przedmiotu, za który zapłacił, albo gdy towar lub usługa nie zgadza się z warunkami oferty, może skorzystać z procedury chargeback, czyli obciążenia zwrotnego.
Na wniosek posiadacza karty bank, jako jej wydawca, ma obowiązek zwrotu pieniędzy na konto klienta. Z takiej reklamacji możemy skorzystać np. wtedy, gdy kupiliśmy towar przez Internet i nie otrzymaliśmy go. Także gdy przewoźnik odwołał przelot przez nas opłacony. Procedura może mieć zastosowanie do osób, które kupiły przelot czy pobyt turystyczny, a ten został odwołany w związku z pandemią.
Jeśli imprezę turystyczną odwołano z powodu epidemii, w pierwszej kolejności zastosowanie mają regulacje ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Przepisy mówią o odstąpieniu od umowy o imprezę turystyczną przez podróżnego lub jej rozwiązanie przez organizatora turystyki. Dotyczy to odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy w sytuacji, która pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2. Jest to skuteczne z mocy prawa dopiero po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki.
Red. (źródło: PAP)