Przedstawiciele branży gastronomicznej wypracowali rekomendowane standardy bezpiecznej dostawy posiłków. Jest to zestaw zaleceń, które pozwolą zachować bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces dostawy – obsługę restauracji, kurierów i konsumentów.
Standardy bezpiecznej dostawy posiłków stworzono przy współpracy z konsultantami do spraw bezpieczeństwa żywności i mikrobiologami.
Kodeks dobrych praktyk dla dowozów posiłków
1) Ograniczenie przyjmowania banknotów i monet. Promowanie płatności terminalem oraz płatności online.
2) Zalecane przekazywanie posiłków konsumentowi na zewnątrz budynku, aby unikać ryzyka przeniesienia wirusa poprzez przebywanie kurierów z innymi osobami w ciasnych przestrzeniach (windy, klatki schodowe, korytarze).
3) Bezkontaktowy odbiór posiłku z restauracji:
- obsługa restauracji umieszcza posiłek w “strefie buforowej” – w innym pomieszczeniu niż pracuje obsługa restauracji lub w bezpiecznej odległości od obsługi – w miarę możliwości 4,5 m
- kurier odbiera posiłek ze “strefy buforowej” po jej opuszczeniu przez obsługę
4) Bezkontaktowe przekazanie posiłku konsumentowi:
- konsument płaci online lub terminalem płatniczym,
- kurier zostawia posiłek i terminal konsumentowi, następnie oddala się na bezpieczną odległość,
- konsument płaci kartą (jeżeli nie zapłacił wcześniej online) i zabiera posiłek.
5) Obowiązkowa samokontrola stanu zdrowia kuriera przed każdą zmianą:
- pomiar temperatury,
- oświadczenie kuriera o braku innych objawów,
- oświadczenie kuriera o braku kontaktów z osobami chorymi,
- dopuszczanie do pracy wyłącznie kurierów bez deklarowanych objawów i znanych ryzyk epidemiologicznych.
6) Dezynfekcja pojazdów i całego wyposażenia kuriera przed każdą zmianą oraz
poszczególnych elementów po każdym kontakcie z konsumentem (np. terminal
płatniczy).
7) Mycie i/lub dezynfekcja rąk po każdym kontakcie z powierzchniami obcymi (np.
klamki, terminale płatnicze).
Red. (źródło: ZP KoReCa)