AmRest, jeden z największych, publicznie notowanych operatorów gastronomicznych w Europie, ogłosił wyniki finansowe za 2018 r. Jak podaje, w ub.r. otworzył 280 nowych restauracji. Łączna liczba lokali na dzień 31 grudnia 2018 r. to 2126,
Oto podstawowe dane z działalności gospodarczej:
- Łączne przychody wzrosły o 25%, do 1 mld 547 mln euro.
- EBITDA zwiększyła się o 17%, do 173 mln euro.
- Marża EBITDA ukształtowała się na poziomie 11,2%.
- Zysk netto osiągnął wartość 43 mln euro.
- Dług netto / EBITDA wyniósł 2,97.
– W 2018 r. obserwowaliśmy stałe trendy w Rosji, Czechach i na Węgrzech. Wszystkie te rynki odnotowały prawie 30-proc. wzrost EBITDA w stosunku do poprzedniego roku. W Polsce, pomimo wyzwań związanych ze wzrostem kosztów pracy i zakazem handlu w niedziele, udało nam się zwiększyć przychody o 11% i poprawić EBITDA o 3%. W tym samym czasie biznes w Polsce wzrósł o 34%, a w Hiszpanii dobrze zrównoważony rozwój biznesu spowodował prawie 10-proc. wzrost EBITDA.
W ub.r. AmRest koncentrował się na integracji przejętych firm. Starbucks w Niemczech przyniósł wymierne efekty, a marka wykazała się pozytywnymi wynikami w trzecim kwartale 2018 r. W tym samym czasie wydajność KFC we Francji przekroczyła nasze początkowe oczekiwania, co bardzo dobrze wróży na przyszłość.
Mówiąc o fuzjach i przejęciach w 2018 r., AmRest pozostał aktywny w tej dziedzinie dodając do swojego portfela sieć KFC Paris i Pizza Hut w Rosji. Ponadto Grupa wprowadziła nowe kategorie sushi i burgery, poprzez przejęcie Sushi Shop i Bacoa. Inwestycja w Sushi Shop to największa transakcja M&A w historii AmRest. Intencją jest wzmocnij naszego portfolio o solidne, sprawdzone marki własne. Takie inwestycje powinny wspierać rozwój sieci franczyzowej i stopniowe przesuwanie się firmy w kierunku większego spektrum aktywów.
W celu wzmocnienia pozycji w segmencie cyfrowym, w lipcu 2018 r. AmRest nabył 10% udziałów Glovo w Hiszpanii. Dzięki tej inwestycji zamierzamy pozostać w czołówce innowacji technologicznych w branży gastronomicznej i korzystać z dynamicznego wzrostu tego segmentu w przyszłości.
Zróżnicowana obsługa wielu marek restauracji, zintegrowany system zaopatrzenia, rosnąca sieć franczyzowa i cyfrowe innowacje tworzą cztery filary naszego przyszłego wzrostu – komentuje Michał Serwatka, Investor Relations and M&A Director AmRest.
Red. (źródło: AmRest)