Przygotowania zakupów na święta Bożego Narodzenia z roku na rok zaczynają się coraz wcześniej. Oferta świąteczna w sklepach dostępna jest już od listopada. Konsumenci o pierwszych wydatkach świątecznych myślą jednak znaczne wcześniej.
Aż 60% konsumentów deklaruje, że we wrześniu kupuje pierwsze zabawki na święta Bożego Narodzenia, które trafią pod choinkę. Z dużym wyprzedzeniem szuka też książek czy kosmetyków. Rozkładanie wydatków w czasie ma miejsce również w przypadku produktów spożywczych. Dotyczy to szczególnie droższych produktów, jak alkohole, czy kawa, które często przeznaczane są na prezent.
Duży stopień planowania zakupów świątecznych wynika głównie z rozsądku – święta to dla konsumentów czas wyjątkowy, a rozkładając wydatki w czasie, mogą pozwolić sobie na znacznie więcej.
Marki na świątecznym stole
Jak wynika z raportu Nielsena „Christmas Fever”, na świątecznym stole nie może zabraknąć produktów wiodących marek, które wszyscy znają i są kojarzone z wysoką jakością. Dla wielu polskich konsumentów takimi produktami jest Coca-Cola, słodycze Wedel, czy kawa Jacobs. A przygotowanie świątecznych potraw nie może obejść się bez Winiar czy też produktów Bakalland. Wśród konsumentów są tacy, którzy na zakup produktów wiodących marek pozwalają sobie tylko z okazji świąt.
Tradycyjne polskie święta
Święta to nie tylko marki. Na świątecznych stołach królują potrawy przygotowane specjalnie na tę okazję. Karp, pieczone mięsa, czy też uszka do barszczu, pierogi, krokiety są typowo świątecznymi potrawami. Nie kojarzą się one dietetycznie i raczej nie wpisują się w silnie rozwijający się trend healthy. Konsumenci dbają jednak o to, by przygotowywać je ze składników najwyższej jakości. Aby ułatwić sobie świąteczne przygotowania, część produktów jak uszka, pierogi, pieczone mięsa są przygotowywane wcześniej i mrożone. Natomiast karp w zdecydowanej większości domów musi być świeży.
W 9 na 10 domach na wigilijnym stole króluje karp smażony, paszteciki, krokiety, uszka i pierogi z kapustą i grzybami. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że nie są najbardziej odpowiednie posiłki dla najmłodszych gości przy stole. W 44% gospodarstw domowych, gdzie w wigilii uczestniczą też dzieci do lat 8. Są dla nich przygotowywane specjalne zdrowsze dania. Smażony karp zastępowany jest rybą pieczoną, a zupa grzybowa inną zupą. Do tego pojawiają się dania z warzyw, które w menu dorosłym występują rzadziej.
Świąteczne promocje
W podejmowaniu decyzji zakupowych pomagają konsumentom zarówno producenci jak i detaliści. Okres przedświąteczny to czas intensywnych akcji promocyjnych wspartych licznymi dodatkowymi ekspozycjami w sklepach. Konsument z dużą chęcią sięga po produkty wystawione na tych ekspozycjach. A są to zazwyczaj wiodące marki w świątecznej wersji opakowania. Zdecydowanie bardziej konsumenci są zachęcani do kupowania większych opakowań, czy też dwu-trzypaków, niż np. zdrowszych produktów bio. Na to jest czas przez cały rok, święta to bowiem czas wyjątkowy.
Red. (źródło: Nielsen)