W zakładzie w Grodzisku Mazowieckim odbyła się uroczystość podsumowująca 25 lat Programu Agrarnego PepsiCo w Polsce. Dzięki Inwestycjom areał upraw firmy wzrósł do 7000 ha, a wielkość kontraktowanych zamówień, pochodzących w 100 proc. od polskich rolników, sięgnęła ok. 230 tys. ton ziemniaków rocznie.
Inwestycje przekształciły zakład w Grodzisku w jeden z największych ośrodków produkcyjnych PepsiCo w Europie. Połowa produkcji przeznaczane jest na eksport do 13 krajów w Europie. W planach jest zwiększenie liczby współpracujących gospodarstw o 30 proc. do 2025 r. oraz znaczące inwestycje w rozwijanie nowych odmian ziemniaków, programu sadzeniakowego opartego w 100 proc. o polskie firmy nasienne, jak również poszerzenie przestrzeni komór przechowalniczych o 25 tys. ton.
W ramach Programu Agrarnego PepsiCo współpracuje z 67 gospodarstwami rolnymi z całego kraju, które na stałe zatrudniają ok. 1200 pracowników i ok. 2200 w sezonie. Suma areałów przeznaczonych na pozyskanie surowca dla PepsiCo wynosi 7000 ha (880 ha na początku programu), zapewniając łączną produkcję ziemniaków na poziomie około 230 tys. ton rocznie. W 2017 r. wartość zakupionych polskich płodów rolnych wyniosła 120 mln zł. Jak informuje producent, w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na wysokiej jakości przekąski ziemniaczane priorytetem firmy w najbliższych latach będzie pozyskiwanie kolejnych partnerów – 20 gospodarstw rolnych do roku 2025 (wzrost o 30 proc.) oraz systematyczne wdrażanie Inicjatywy Zrównoważonego Rolnictwa, której celem jest zapewnienie ekologicznych warunków uprawy przy jednoczesnym zwiększaniu wydajności produkcji.
– Działalność PepsiCo w Polsce generuje roczny obrót na poziomie 2,5 mld zł, a wartość inwestycji w latach 2013-2017 przekroczyła 500 mln zł. Nasze analizy wskazują, że wsparcie, jakiego PepsiCo udziela rolnikom, producentom i detalistom przełożyło się na powstanie ponad 32 tys. miejsc pracy, w tym ponad 10 tys. w sektorze rolnictwa – mówi Michał Jaszczyk, prezes PepsiCo Polska.
W zakładzie w Grodzisku Mazowieckim codziennie przerabianych jest 750 ton polskich ziemniaków. Obecnie 100 proc. pozyskiwanego do produkcji chipsów surowca pochodzi od polskich rolników. Zakład jest największym odbiorcą ziemniaka chipsowego w Polsce. Zatrudnia 550 osób.
Wraz z otwarciem zakładu produkcyjnego Frito-Lay w Grodzisku Mazowieckim w 1993 r. PepsiCo zainicjowało Program Agrarny, który miał służyć zapewnieniu trwałego źródła dostaw do produkcji chipsów ziemniaczanych.
– W całym okresie współpracy PepsiCo udzielało rolnikom wsparcia finansowego i edukacyjnego, przekazywało know-how dotyczący prawidłowej uprawy pełnowartościowego ziemniaka przemysłowego, a także organizowało szereg szkoleń i wizyt poglądowych w gospodarstwach w Europie Zachodniej oraz USA. Przyczyniło się to do zmiany podejścia wśród rolników do stosowanych wcześniej metod produkcji, przez co zaczęli oni postrzegać swoje gospodarstwa jako przedsiębiorstwa, które wymagają rozwoju, inwestycji i zaangażowania – wyjaśnia Jan Borowski-Komenda, kierownik Programu AGRO PepsiCo w Polsce.
Według aktualnych danych Banku Światowego 11,5 proc. wszystkich zatrudnionych w Polsce pracuje w sektorach związanych z rolnictwem. PepsiCo prowadzi prace badawcze w zakresie nowych odmian, dążąc do zwiększenia udziału odmian posiadanych na wyłączność z 40 proc. obecnie do 85 proc. w 2025 r.
Red.