Polacy coraz chętniej jadają na mieście – fakt ten potwierdziły niedawne badania Instytutu Badawczego ARC. Nie bez znaczenia jest sama świadomość jedzenia: konsumenci stawiają mocno na jakość produktu, jego pochodzenie oraz wartości odżywcze.
– Polski klient wybiera obecnie niezwykle mądrze. Jeśli sięga po mięso, to tylko bardzo dobrej jakości. Jeśli sięga zaś po rybę, to tylko z gatunku tych, które nie są zagrożone, jak flądra czy sandacz. Co ważne, nie boi się również zapytać o pochodzenie produktu i oczekuje rzetelnej odpowiedzi – mówi Bartłomiej Czerwiński, właściciel Restauracji Merliniego.
Region ponad wszystko
A skoro o pochodzeniu mowa – kolejnym mocno zauważalnym trendem jest niewątpliwie stawianie przez konsumentów na lokalność, niemniej w nieco innym niż dotychczas wymiarze.
– Bardzo wyraźnie widać, że nastąpił pewien odwrót od kuchni molekularnej i pochodnych jej kuchni. Tak oto coraz chętniej sięgamy po proste oraz klasyczne smaki, w najlepszej odsłonie kulinarnej i z wykorzystaniem najlepszych dostępnych produktów. Mówiąc krótko znów króluje „region”, który mocno podkreśla naszą tożsamość kulturową. Niemniej warto w tym miejscu zaznaczyć, że choć polski konsument stawia na tradycyjne gotowanie, to jednak z nowoczesnym akcentem. Rok 2018 to zatem rok pewnego eksperymentowania i łączenia tradycji z nowoczesnością – ocenia Bartłomiej Czerwiński.
Wszystko, co zdrowe
Według raportu PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022” blisko 13 proc. respondentów (głównie kobiety i osoby po 55. roku życia) wyraźnie zadeklarowało stosowanie odpowiedniej diety – w tym 9 proc. stanowiły osoby, będące na diecie wykluczającej. Nie jest zatem zaskoczeniem, że nacisk na różnicowanie diet w polskich kulinariach przyniósł kolejny trend.
– Element personalizacji menu jest obecnie niezwykle widoczny w wielu restauracjach. Coraz częściej klienci, będący na szeroko pojętej diecie – czy to zdrowotnej, czy wykluczającej – mogą dowolnie wybrać składniki, by móc w pełni delektować się posiłkiem. Stąd nierzadko decydują się oni na proste i naturalne produkty, obfite w świeże zioła, nasiona czy ziarna – podkreśla Bartłomiej Czerwiński.
Restauracja Merliniego to miejsce dla koneserów jedzenia oraz win. Działa od 2010 r. przy ulicy Merliniego 5 w Warszawie. Właścicielem jest Bartłomiej Czerwiński – uznany i wieloletni szef kuchni, wyróżniony dyplomem jednej z najlepszych szkół gastronomicznych na świecie. Lokal jest rekomendowany i stale obecny w przewodniku Michelin.
Red.