Przetwory domowe Polacy tradycyjnie przygotowują w wakacje, ze względu na szeroką dostępność świeżych owoców i warzyw. W tym czasie marynujemy owoce, warzywa, przygotowujemy dżemy, konfitury czy soki. Do marynowania sięgamy głównie po ocet, sól i przyprawy, których sprzedaż w sezonie letnim wzrasta.
Jak pokazują dane CMR, w samym lipcu 2018 r. konsumenci, przygotowując przetwory domowe, kupili ok. 1,5 razy więcej opakowań octu spirytusowego niż w czerwcu. Natomiast okres lipiec-sierpień 2018 r. było odpowiedzialny za 33% rocznej wartości sprzedaży octu w sklepach małoformatowych do 300 mkw.
W badanym okresie wzrasta również sprzedaż soli. W lipcu konsumenci kupili ok. 25% więcej na soli niż w czerwcu. Dostępność obu kategorii jest wysoka przez cały rok i oscyluje wokół 80%-90% w sklepach małoformatowych do 300 mkw., a średnio konsument wybiera spośród 1-2 wariantów octów i 2-3 wariantów soli.
Nieodzownym elementem do przygotowania przetworów na zimę są także przyprawy. Jak wynika z danych CMR, wraz z nadejściem lata częściej do koszyków konsumentów trafiają: gorczyca, liść laurowy, ziele angielskie, kurkuma, chili czy gotowe mieszanki do marynowania. Na przykład wakacje 2018 r. wygenerowały w placówkach małego formatu 70% rocznej sprzedaży wartościowej przyprawy do ogórków, a w przypadku gorczycy było to 67%.
W sezonie wzrasta również dostępność powyższych przypraw – w lipcu 2018 r. gorczyca była dostępna w 70% placówek małego formatu, a przyprawę do ogórków można było spotkać w co drugiej takiej placówce.
Oprócz marynat przygotowujemy również przetwory słodkie. Dzięki możliwościom jakie dają fiksy czy cukry żelujące przygotowanie domowego dżemu jest łatwe i szybkie. Wraz z nadejściem sezonu na truskawki (przełom maja/czerwca) wzrasta zainteresowanie produktami żelującymi i trwa ono do końca sezonu owocowego (wrzesień-październik).
Sezon generuje ponad 90% rocznej sprzedaży mieszanek żelujących, a w 2018 r. sam czerwiec był miesiącem, w którym wydatki konsumentów na zakup mieszanek żelujących wyniosły ok. 39% całorocznego budżetu przeznaczonego na ten cel. W tym okresie zdecydowanie wzrasta także dostępność omawianej kategorii. Środki żelujące można wówczas znaleźć w ponad połowie sklepów małoformatowych do 300 mkw. w Polsce (poza sezonem dostępność produktów żelujących nie przekracza kilku procent).
Pomimo zwiększonej dostępności w okresie czerwiec-wrzesień wybór produktów nie jest dużo szerszy niż poza sezonem. W czerwcu 2018 r. przeciętny konsument w takcie zakupów mógł wybierać spośród zaledwie dwóch-trzech wariantów fiksów i cukrów żelujących w sklepach małoformatowych do 300 m2, ale decydując się na kupno nabywał od razu 2-3 opakowania, a średnio wydał na ten cel nieco ponad 9 zł.
Kupując produkt z tej kategorii konsument najczęściej wybiera markę Dr Oetker zarówno w segmencie fiksów jak i cukrów. Według danych CMR, w szczycie sezonu, tj. w okresie od czerwca do września 2018 r., marka Dr Oetker która generowała ok. 54% wartości sprzedaży całej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw.
Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się odpowiednio Delecta (Bakalland) oraz Diamant (Pfeifer & Langen) z łącznymi udziałami rynkowymi na poziomie ok. 37%.
Wymienione marki w takcie sezonu cieszą się także wyższą dostępnością od swoich konkurentów, jednak to Dr Oetker oraz Delecta są osiągalne w największej ilości sklepów małoformatowych do 300 mkw.
Red. (źródło: CMR)